Veilig Verkeer Nederland controleert fietsen scholieren

VVN Emmen houdt jaarlijks een fietscontrole bij de groepen 4 t/m 8 op onze school. De controle wordt uitgevoerd door de VVN afdeling Emmen en vrijwilligers.
Bij de controle zal vooral gelet worden op de verlichting en de algehele staat van de fiets. Het is handig, om een teleurstelling bij uw kind te voorkomen, om de fiets samen met uw kind te gaan controleren.
-De winter komt eraan met vele donkere dagen en slecht weer, dan is het belangrijk dat uw kind gezien wordt in het verkeer door een goede reflectie en verlichting op de fiets. Automobilisten hebben met slecht weer een slechter zicht, maar ze willen uw kind wel graag op tijd zien, zodat ze er rekening mee kunnen houden.
Aan de ouders wordt verzocht, voor de veiligheid van de kinderen, aan de controle hun medewerking te verlenen.
Het is dus van belang dat de kinderen op dinsdag 7 november hun fiets bij zich hebben, dit geldt voor de groepen 4 tot en met 8.
-Is de fiets tijdens de controle in orde bevonden dan wordt hij voorzien van de Veilig Verkeer Nederland sticker.

Een goede en zichtbare fiets is van levensbelang.

Handleiding Fietscontrole OUDERS BEKIJK/LEES/BEWAAR DIT GOED!

1. het stuur zit goed vast
2. de bel is goed te horen
3. de handvatten zitten goed vast aan het stuur
4. de remmen werken goed
5. de remblokjes zijn niet versleten
6. de banden zijn heel en hebben voldoende profiel
7. de spaken in beide wielen zitten goed vast
8. de trappers zijn voldoende stroef
9. de zadel zit goed vast
10. de zadel staat op de juiste hoogte afgesteld
11. de ketting is goed afgesteld

Verplichte Reflectie
12. er zit een rode reflector aan de achterkant van de fiets
13. de reflectie aan beide wielen bestaat uit een aaneengesloten cirkel die de omtrek van het wiel volgt of uit minimaal 2 symmetrisch geplaatste, losse, reflectoren in ieder wiel die aan beide kanten goed zichtbaar zijn.
14. beide trappers hebben 2 gele reflectoren

Extra verlichting
15. er zit een witte reflector aan de voorkant van de fiets of geïntegreerd in de koplamp
16. de koplamp werkt goed, zit stevig aan de fiets vast en geeft wit of geel licht.
17. achterlicht werk goed, zit stevig vast en geeft rood licht.
18. de dynamo werkt goed, ook bij nat weer
19. bedrading is goed vastgezet of weggewerkt

Als de fiets voldoet aan de eisen die zijn gesteld bij de vragen 1 tot en met 14 voldoet de fiets aan de eisen die de wet stelt aan een "dagfiets". De fiets is overdag veilig te gebruiken. Je mag met deze fiets overdag met goed zicht de weg op.

Als de fiets voldoet aan de eisen die zijn gesteld bij de vragen 15 tot en met 19 dan voldoet de fiets aan de eisen die de wet stelt aan een "nachtfiets". Je mag met deze fiets ook in het donker of overdag bij slecht zicht de weg op.
Voldoet de fiets aan alle eisen die zijn gesteld bij de vragen 1 tot en met 19 dan krijgt de fiets de OK sticker van Veilig Verkeer Nederland.