Spelenderwijs leren in de voorschool en groep 1 & 2

In de voorschool en groep 1 & 2 richten we ons vooral op het samen spelen en samen leren. Er valt zeker ook voor de allerjongsten al heel wat te leren en te ontdekken. Spelenderwijs geven we kinderen gevoel voor letters, woorden en getalbegrip. Door samen verhalen lezen en praten over letters en woorden, bevorderen we de taalgevoeligheid en vergroten we hun woordenschat. Dit doen we door veel visueel materiaal te gebruiken.
Door onze aanpak, waarbij we gebruik maken van moderne methodes en materialen, leren de kinderen op een natuurlijke, speelse manier zich de noodzakelijke vaardigheden en begrippen eigen te maken. We remmen kinderen niet in hun ontwikkeling. Een kleuter die aan lezen toe is, kan daarmee beginnen, ook al zit het kind nog niet in groep 3. Wanneer het juist wat langzamer gaat, volgen we ook de ontwikkeling van het kind. In de kleuterklassen volgen we de ontwikkeling van kinderen door ze regelmatig en systematisch te observeren, zodat we weten wat een kind kan of beheerst. Zo weten we in een vroeg stadium waar we extra hulp en begeleiding moeten bieden. Wij kijken goed naar wat het kind kan en naar de dingen die minder goed gaan. Dat doen we tijdens kringactiviteiten/ spellessen/werklessen en muzieklessen. Meetkunde, bijvoorbeeld constructies (na)bouwen; vormen benoemen en onderscheiden.

Voor taal en rekenen hanteren we geen specifieke methode als doorgaande lijn.