Visie op Leerlingzorg

Wij willen een school zijn waar ieder kind er toe doet en we hebben dan ook als uitgangspunt dat elk kind een passend onderwijsarrangement geboden moet worden.
Voor alle kinderen is er zorg, zorg voor goed onderwijs, in een goede omgeving en onder goede voorwaarden.  Wij willen een school zijn waar we oog hebben voor kinderen en waar we die zorg voor de kinderen en hun ontwikkeling samen met de ouders willen delen. Vanuit het gezamenlijke doel om kinderen zich te laten ontwikkelen in een veilige en stimulerende  omgeving, denken we een goede basis te kunnen leggen voor hun toekomst.
 Voor sommige kinderen is de basisondersteuning die de school biedt, niet genoeg. Zij hebben extra zorg en aandacht nodig  om zich voldoende te kunnen ontwikkelen. Wij proberen die zorg zoveel mogelijk op onze school te geven. Wij willen daarbij niet kijken naar de problemen maar naar de mogelijkheden. Het gaat er niet om wat een kind niét kan, maar wat een kind wél kan.

Wij richten ons op het gebied van de oriëntatie op zorg op de fases preventie, afstemming en hulpverlening:

Preventie: via aanbod en zorg in de onderbouw zorgen we ervoor, dat de kinderen voldoende voorbereid zijn op het systematische aanleren van vaardigheden als lezen, schrijven en rekenen. We streven naar een verschuiving in de richting van preventief en proactief denken en handelen, waarbij de leerkracht probeert vroegtijdig te signaleren.

Afstemming: kinderen verschillen in onderwijsbehoeften. Vanaf de kleuterbouw  wordt er  aandacht besteed aan diversiteit en krijgen kinderen mogelijkheden om stappen te zetten in hun ontwikkeling.  Bij het omgaan met de verschillende onderwijsbehoeftes van de kinderen in de midden- en bovenbouw, hanteren we als uitgangspunt het werken met groepsplannen. Op basis van de opbrengsten worden de kinderen ingedeeld naar instructiebehoefte voor de vakken rekenen, taal/lezen, spelling en begrijpend lezen. Toetsen, behorend bij de methodes, worden voorafgaand aan het nieuwe blok afgenomen. Zo is zichtbaar welke kinderen in de instructie extra aandacht nodig hebben en welke kinderen de stof al (gedeeltelijk) beheersen.

Onze instructie is gebaseerd op het principe van het Directe Instructiemodel (DIM). We proberen op deze wijze de groepen zoveel mogelijk bij elkaar te houden. Onze methoden zijn hierop afgestemd door toepassing van het principe basisstof, herhaling of verrijking. Indien nodig differentiëren we de instructie voor kinderen die hier behoefte aan hebben. Hierbij valt te denken aan verlengde instructie en pre-teaching.

Hulpverlening: Soms wijken de mogelijkheden van kinderen zover af van de gemiddelde groep, dat we via hulpplannen of ontwikkelingsperspectieven(OPP) individuele programma’s opstellen.

• zorg.jpg