Naar het VO

We begeleiden onze leerlingen en hun ouders goed in de route naar het voortgezet onderwijs (VO). In het laatste schooljaar volgen we een schooleigen procedure.
Aan het begin van het schooljaar starten we met een informatieavond voor de ouders. Op deze avond ontvangen zij informatie over het laatste schooljaar, de voorbereiding op het voortgezet onderwijs en de gang van zaken rondom de Route 8 -eindtoets.
In het najaar is er een informatieavond en een VO-scholenmarkt in Emmen en geven we in een gesprek met ouders en kind het preadvies af. Waar nodig melden we leerlingen aan voor het onderzoek naar leerwegondersteunend of praktijkonderwijs.

De LVS-toetsen, die in januari worden afgenomen, vormen het laatste meetmoment, waarna in februari (voor 1 maart) het definitieve schooladvies in een gesprek met ouders wordt afgegeven. Dit schooladvies is het belangrijkste advies. De school kijkt daarvoor onder andere naar hoe het kind leert, met welke motivatie en wat we van het kind weten na acht jaar basisschool. Tevens is de groei en ontwikkeling in de afgelopen acht jaar van belang. In die periode hebben kinderen en ouders de mogelijkheid om zich te laten voorlichten op de verschillende open dagen van de scholen voor voortgezet onderwijs. Voor 1 april volgt dan de definitieve keuze voor een school en aanmelding, waarna de benodigde onderwijskundige gegevens naar de school voor voortgezet onderwijs worden gestuurd.

Jaarlijks wordt tussen 15 april en 15 mei de Route8-eindtoets afgenomen. Deze toets geeft een tweede advies. Hiermee kijken we of het afgegeven schooladvies ook volgens de eindtoets de goede richting is. Het voor 1 maart afgegeven schooladvies is echter bindend. De middelbare school mag de score op de Route 8 toets niet gebruiken om te beslissen of een kind al dan niet wordt toegelaten.

Soms wordt de eindtoets beter of juist slechter gemaakt dan de school verwacht. Wanneer de eindtoets beter is gemaakt dan de school had verwacht, moet de school opnieuw naar het advies kijken. Dit betekent een heroverweging in overleg met kind en ouders. Het schooladvies kan dan worden aangepast, maar dat hoeft niet.
Wanneer de eindtoets minder goed wordt gemaakt dan de school verwacht, dan past de school het advies niet aan, omdat de school het beste weet wat een leerling kan. Leerlingen en hun ouders kunnen uiteraard met de leerkracht in gesprek over de oorzaak of aanleiding van het verschil.

We volgen onze oud-leerlingen een aantal jaren. Hiervoor krijgen we de resultaten van de VO-scholen toegestuurd. Zo kunnen we zien of we de leerlingen goed hebben verwezen en kunnen we waar nodig ons beleid bijstellen.