Jeugdgezondheidszorg (JGZ)

Op de basisschool valt uw kind onder de zorg van de sector Jeugdgezondheidszorg van de GGD Drenthe.

De JGZ-medewerkers hebben tijdens de basisschoolperiode een aantal malen contact met leerlingen en ouders. Het standaardprogramma bestaat uit een onderzoek in groep 2 en in groep 7, meestal in de school, soms in het GGD-gebouw of op een andere plaats. Dit onderzoek omvat een aantal lichamelijke aspecten en daarnaast wordt er aandacht besteed aan de ontwikkeling van het kind in brede zin. Per groep kan de inhoud van het onderzoek verschillen. Tijdens het onderzoek worden er geen inentingen gegeven. Bij een volledig onderzoek is de aanwezigheid van ouders gewenst. Uit het onderzoek kunnen bijzonderheden naar voren komen, waarvoor een verwijzing naar derden (bijvoorbeeld de huisarts), een uitgebreider gesprek of een hercontrole wordt afgesproken. Hercontroles en screenings vinden in principe plaats zonder ouders. Na afloop van het onderzoek bespreekt de JGZ-medewerker de bevindingen die voor het functioneren van uw kind op school van belang zijn met de leerkracht, mits de ouders daarvoor toestemming hebben gegeven. Overleg met of vragen aan de JGZ-medewerker of tussentijds onderzoek is mogelijk.